Világújdonság a KUHN Rakodógép Kft. traktorra szerelhető PALFINGER-EPSILON erdészeti daruja (+KÉPEK)
Igazi világújdonsággal készült a 2013-as innoLignum Sopron erdészeti és faipari kiállításra a KUHN Rakodógép Kft. A legújabb PALFINGER-EPSILON erdészeti darujuk olyannyira új, hogy a rendezvényen még csak egy prototípust láthattunk. A gépet az ősz folyamán a gyakorlatban is bemutatják.
Minden egy helyen a 2013-as innoLignum Sopron erdészeti és faipari kiállításról >>>
"Az idei évben PALFINGER-EPSILON darukat állítottunk ki a rendezvényen. A legizgalmasabb csemege kétségkívül az EPSILON Epsolution C80Z89, 8 tonnaméteres, 9 méter gémkinyúlású darunk, amelyet 3-pont felfüggesztés segítségével traktorra szereltünk fel. A daru stabilitását ráadásul egy speciális (flap-down) traktorkitalpaló biztosítja. Ezen kívül van két hagyományos 11 tonnaméteres erdészeti összecsukható „Z” darunk. Az egyik különlegessége, hogy lábai 180 fokban hidraulikusan hajthatók fel, a másik pedig egy kabinos kialakítás.” – mutatta be a cég standját Kristofics Károly, a cég értékesítési vezetője.
A PALFINGER-EPSILON erdészeti daruk rendkívül népszerűek hazánkban és világszerte egyaránt. Általában piacvezető a termék mind Magyarországon, mind Európa vagy a világ más pontjain. „Ahhoz képest, hogy az ezredforduló táján az osztrák EPSILON daru gyár mindössze évi 300 darabos gyáracskaként került a PALFINGER tulajdonába, pár év múlva, a 2008-as csúcsévben már több mint 3000 egységet állított elő. A fejlesztéseknek köszönhetően nem csak hazánkban, de Ausztriában, sőt, Svédországban, Finnországban, tehát a hagyományos erdészeti darukat gyártó országokban is piacvezető. Ugyanez igaz az összesített világpiacon is.” – hangsúlyozta az Erdő-Mező Online kérdésére a szakember.
„Azt szoktuk mondani, hogy mi egy nagyon kicsivel több pénzért kínálunk lényegesen magasabb műszaki tartalmat” – foglalta össze a PALFINGER és EPSILON daruk titkát egy mondatban a szakember.
Az új erdészeti daru betölti az űrt
Ami a „világújdonságként” beharangozott terméket illeti, az Erdő-Mező Online megtudta; a Sopronban bemutatott eszköz még nem működőképes, ám hamarosan tesztelni kezdik hazai környezetben.
„Ami tényleg újdonság a standon, az a részben saját fejlesztésű, traktorhoz kapcsolható, flap down letalpaló szerkezettel ellátott daru. Azt látni kell, hogy ebből a szempontból azért érdekes a piac, mert vannak ugyan nagyon profi, nagyon robusztus, nagyon komoly teljesítményű, gyors és tartósan megbízható erdészeti rakodó daruk, de ezek mind teherautóra szerelhető kialakításúak. Emellett pedig vannak a traktorra szerelhető farmdaruk, amelyek viszont mind sebességükben, állékonyságban, mind pedig megbízhatóságban, szervizigényben egy más világ. Eddig tehát nem volt olyan erdészeti darunk, amely valóban megbízható, igazi kétkörös hidraulikával ellátott, dinamikus szerkezet, amely hárompont-felfüggesztéssel traktorra szerelhető, ráadásul traktor-letalpalós is. Az utóbbi időben egyre markánsabban érzékeltük ezt a piaci űrt, és egyre határozottabb biztatást kapunk partnereinktől a fejlesztésre. Sokan keresnek gyors, megbízható, és a 3-pont révén leszerelhető traktordarut. Jelenleg ilyen daru még nincs a piacon. Ezért fejlesztettünk egyet mi magunk egy ausztriai felépítménygyártóval közösen” – mutatta be lelkesen az innovációt Kristofics Károly.
„Fontos azonban kiemelnem, hogy már az alapgép vezérlésen, a gémszerkezeten át a tömlővezetésig mindenhol vannak kisebb-nagyobb innovatív trükkök, ötletek. Talán az egyik legérdekesebb a rotátor-függeszték. A tömlővezeték a hagyományos megoldás szerint a rotátor-függesztéknél vet egy nagy hurkot, ezáltal akár hulladékgazdálkodásban, akár az erdőgazdálkodásban folyamatos veszélynek van kitéve. Ezek a tömlők tehát rendszeresen elszakadnak, de ez a mi eszközünkön úgy van megoldva, hogy egy speciális dupla-füles függeszték váltja ki a hagyományos, úgynevezett kutyacsont-függesztéket, és ezen belül van elvezetve a hidraulikatömlő. Tehát teljes védettséget élvez a rakodás közben. Ráadásul a hagyományos kutyacsontos megoldás csupán 30-35 milliméteres csapokkal dolgozik, nálunk viszont 62 milliméteres csapok vannak, ami miatt az intenzív súrlódásnak kitett függeszték élettartama lényegesen hosszabb.” – tudtuk meg Kristofics Károlytól.
A daru közvetlen vezérléssel működik, tehát a joystickok illetve a pedálok közvetlenül be vannak kötve a vezérlőtömbre. Ezáltal ennél a darunál nincs meg a máshol megszokott többszörös rudazat áttétel. Nagyon közel van a vezérlőtömb a kezelőhöz, a kar tövétől alig néhány centiméterre. Kristofics szerint máshol a rudazatok nagyon gyorsan ki szoktak kopni, és ez a vezérlés pontatlanságához vezet.
Az új, traktorra szerelt technológia ráadásul különösen aktuális az e-útdíj bevezetésével, hiszen a szakember szerint teherautót üzemeltetni rendkívül költséges. Ezért egyre többen gondolkodnak abban, hogy ha jellemzően csak 20-30, de legfeljebb 50 kilométeres távolságot kell megtenni, akkor egy traktorral is el tudnak húzni egy pótkocsit, és – figyelembe véve, hogy a traktor üzemanyag fogyasztása sem magasabb, mint egy teherautóé – összességében az üzemeltetési költségek lényegesen kedvezőbbek. A konstrukció további előnye, hogy a traktorra szerelt daruval lényegében egy mobil rakodógépet kapunk, ami az adott területet (pl. pótkocsit) jól körbe tudja járni, legyen szó faanyag, vagy éppen raklapos áru rakodásáról. A lecsatolható kialakítás következtében egy egyszerű adaptercserével a traktor pillanatok alatt át tud változni zúzóvá, síkfalmetszővé vagy éppen szántó-vető géppé. Tehát a traktorra csatolható, letalpalós darut minden bizonnyal komoly érdeklődés mellett fogják majd bemutatni a gyakorlatban is.
Kristofics Károly az Erdő-Mező Online kérdésére elárulta; bár az innoLignum Sopron rendezvényen az új termék első darabja még nem volt működőképes, de terveik szerint néhány héten belül már egy gépbemutatót tartanának Kecskemét környékén, ahol az érdeklődők láthatnák az új fejlesztést munka közben. „Ott majd a gyakorlatban is látszani fog a konstrukció minden előnye.”
„Ez egy prototípus, és nyugodtan lehet azt a szót használni, hogy világújdonság, mert ilyen tényleg nem létezik még. A C80Z típusú alapmodell már 5 éve a cég kínálatában szerepel, ez egy nagyon bevált, közkedvelt 8 tonnaméteres daru. De ez a konzol és ez a láb valóban egy világújdonság. Ilyen nem csak Magyarországon nincsen, de még az osztrák gyártónak sincs. Tehát amit itt látunk, nem más, mint a hazai igények kielégítését célzó magyar fejlesztés” – nyomatékosította az értékesítési vezető.
„A 3-pont felfüggesztéses darualap a bemutató után elérhetővé válik tulajdonképpen bármilyen daruval. Ez lehet pl. 4, vagy akár 20 tonnaméteres daru, lehet erdészeti „Z”, vagy merevgémes – ez esetben a szállítási pozíció a kabin illetve a motorház felett lenne. Sőt, igény szerint akár építőipari daruval is tudjuk kínálni. A vezérlések teljes spektrumát is kínáljuk: a széria kivitelek felső ülésesek, de a traktor fülkéjébe is bevihetők a vezérlőkarok. A legkomfortosabb természetesen a rádió-távvezérlés, aminek segítségével a felső ülésben ülve is megoldható a rakodás, ha pedig éppen meglep bennünket az eső, akkor be lehet szállni a traktor kabinjába, vagy be lehet húzódni valamilyen jó rálátást biztosító fedett helyre is. Nem tudok elképzelni olyan elképzelést, amit ne tudnánk modellezni és kielégíteni” – szögezte le Kristofics Károly.
Hiányzott a Komptech és Komatsu
A Kuhn Rakodógép Kft. soproni standjáról idén több termék is hiányzott, amelyet jól ismernek az erdőgazdálkodók. A Komptech gépeket azért hagyta otthon a vállalat, mert úgy érzik, jelenleg telített a piac. „Tavaly bemutattuk a Komptech aprítógépet, de pillanatnyilag azt érezzük, hogy eléggé telített már a piac, és az apríték-felvásárlás sem olyan szintű, hogy szükség lenne még 10-20 nagy teljesítményű aprítógépre. Ráadásul a KOMPTECH egy igazi prémium márka. Valamivel olcsóbban üzemel, mint a piacon kínált egyéb márkák, de amiben igazán jó, hogy nagyon egységes méretű, tiszta, pormentes végterméket produkál. Ezt pedig jelen pillanatban még nem fizeti meg a piac.”
A Komatsu forwarder viszont nem szándékosan maradt ki a felhozatalból. „Az a gép, amit vártunk a kiállításra, a megrendelő speciális átalakítási kérelme miatt még nem hagyhatta el a gyárat. Úgy gondoltuk, hogy a kiállításon való reprezentatív részvétel miatt ne kockáztassuk a szerződésben vállalt átadási határidőt. És persze nem szerettük volna oda-vissza megutaztatni az eszközt.” A szakembertől megtudtuk, hogy a Komatsu 855-ös a Zalaerdő Zrt. forwardere lesz néhány héten belül.
Az új Palfinger Epsilon erdészeti daru élő bemutatóján várhatóan az Erdő-Mező Online is jelen lesz!
Vides tudósítás az innoLignum Sopron 2013 kiállításról:
(Gribek Dániel - Erdő-Mező Online – www.erdo-mezo.hu)
-
Cimkék:
Zalaerdő Erdészeti Zrt., innoLignum Sopron, erdészeti daru, KUHN Rakodógép Kft., Komatsu, innoLignum Sopron 2013, daru, forwarder, Palfinger, Epsilon, Komptech