Két új Belarus traktor is helyet kapott a Royal Traktor Kft. standján a 2022-es AGROmashEXPO idején. Az erdőkben is népszerű erőgépek már előrendelhetők, és hónapokon belül érkezhetnek is a magyar ügyfelekhez - méghozzá Caterpillar motorral. Az MTZ-k friss generációjának ez az egyik nagy újítása, de azt is be kell vallani, hogy némiképp a hátránya is, hiszen az árversenyben szerzett előny ezzel jelentősen csökkent. A minszki traktorgyár ugyanakkor erre a problémára is megoldást talált.
Hamarosan áthidalják az árproblémát
A fővárosi agrárkiállításon az új típusokból az 1025.7 és a 952.7 jelzésűt láthatták az érdeklődők, mindkét traktort Caterpillar motorral szerelte a gyár, hogy teljesíteni tudják az európai Stage V-ös emissziós normákat. Ez utóbbi sikerült is, a Belarus erőgépek megkapták a nyugati piacon kötelező minősítést, ami viszont jelentősen befolyásolta a friss szériák árát.
Tény, hogy a minszki traktorgyár számára nem a nyugat-európai piac a fő cél, a fehéroroszok mégis fontosnak tartják a térség termelőit, így meghozták ezt a döntést, hogy többek között Magyarországon is elérhetőek legyenek a népszerű MTZ-k legújabb generációi. Az árproblémára pedig egy saját motor fejlesztésével reagáltak. Ez már a célegyenesben van. Amint az bekerülhet a Belarus traktorokba, a gyártó az árversenyben is visszatérhet régi pozíciójába - különösen annak tudatában, hogy ez a megoldás a komponenshiányra is hatékony választ nyújt.
Az új motorral még függetlenebbek lesznek
Ahogy minden gyárat, úgy természetesen a minszki üzemet is érintik a világpiac változásai, ám Muhari Béla szerint messze nem annyira, mint a nyugati gyártókat. A fehérorosz egységben ugyanis szinte mindent saját maguknak állítanak elő. Ezért nem függenek a külső beszállítóktól. Fontos kivétel ezalól a már említett Caterpillar motor - tette hozzá beszélgetésünk során a Royal Traktor Kft. ügyvezetője.
"Természetesen a minszki gyárat is érinti a komponenshiány, de ez lefőképpen a Caterpillar motoroknál jelentkezik. Látszik, érezhető a lassulás emiatt, de közel sem annyira mint egy nyugati márkánál. Az üzemben folyamatosan nagy kapacitással dolgoznak. Ráadásul most úgy néz ki, hogy a saját motor kifejlesztésével ezt a minimális lassulást is áthidalják majd. A fehérorosz üzemben mindent maguknak állítanak elő, és ha a motor is oda kerül, akkor ennyire sem függenek majd külső beszállítótól" - hangsúlyozta a hazai forgalmazó.
A 95 lóerő az új 82
A magyar piacon minden bizonnyal a 952.7 típus lesz a legnépszerűbb Belarus traktor, hiszen ez a 95 lóerő kategória tűnik a legelterjedtebbnek. Korábban a 82 lóerő teljesítmény jellemezte az MTZ-ket, ám az évtizedek alatt megnövekedtek a gazdaságméretek, ráadásul a munkagépek is nagyobbakká váltak a munkateljesítmény fokozása érdekében. Így aztán a lóerőigány is emelkedett.
A 952.7-es Belarusban egy 3600 köbcentiméteres Caterpillar motor működik, 14/12-es szinkronváltóval érhető el. A klíma természetesen már gyárilag szerelt. Muhari Béla interjúnk végén a gépről így fogalmazott: az új Belarus 952.7 mindent tud, amit egy ilyen gépnek tudnia kell. Hozzátette azt is, hogy attól, mert egyelőre nyugati szív dobog bennük, a Belarus még Belarus maradt.
Gribek Dániel(Erdő-Mező Online)