Fehérorosz forwarder az erdészeti géptámogatás fényében – Amkodor gépbemutató Somogyban
A magyar erdészeti gépállomány átlagéletkora 30 év fölé kúszott, miközben szükséges lenne felzárkózni az EU-s vagy a hazai mezőgazdasági géppark szintjéhez. Minderről Mocz András magán erdőgazdálkodó, a MEGOSZ elnöke, a NAK vidékfejlesztésért felelős megyei alelnöke beszélt a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara erdő- és vadgazdálkodási osztályának somogyi ülésén, ahol a Hunnia Fagép jóvoltából egy fehérorosz Amkodor forwardert is megtekinthettek, kipróbálhattak a résztvevők.
KÉPGALÉRIA AZ AMKODOR ERDÉSZETI GÉPBEMUTATÓRÓL >>>
A MEGOSZ és a NAK is a ciklus során már kimerült 4 milliárd forintos erdészeti géptámogatás újranyitását sürgette a források átcsoportosításával, ami meghallgatásra is talált. Mocz András elmondta, hogy legalább a két évvel ezelőttihez hasonló összeggel számolnak, de 8 milliárd forint is indokolt lenne a magyar gépállomány megújítására.
„Hamarosan nem tudjuk elvégezni azokat a munkákat, amiket eddig élő munkával oldottunk meg. Nincs már az erdőben olyan idős ember, aki tud kaszálni, hiszen kiöregedtek. Olyan pedig végképp nincsen, aki akar kaszálni” - fogalmazott az erdész szakember. Hozzátette: ha a magyar gépállomány nem fejlődik, azt az erdőállományok fogják megsínyleni.
Egyszerűségben az Amkodor ereje
A professzionális európai gépek mellett a fejlesztésre jó megoldást jelenthetnek a fehérorosz Amkodor forwarderek, harvesterek és vonszolók. Az alacsonyabb ár ugyanis elérhetővé teszi a nagy gépeket a kisebb erdőgazdálkodóknak, erdészeti vállalkozóknak, fakitermelőknek.
A jó ár-érték arány mellett a gépek egyszerűsége megbízhatóságot is szavatol. Az Amkodor termékeinek jelentős részét Oroszországba szállítja, ahol a nehéz szibériai terepen kell helyt állniuk. Ott pedig adott esetben sem alkatrész-ellátás, sőt gyakran térerő sincsen, így a gyártó arra törekedett, hogy a gépek bírják az extrém körülményeket, ha pedig valami meghibásodik, azt jó eséllyel a gépkezelő is kijavíthassa a terepen. „Ha mégis meghibásodna a hidraulika-rendszer, akkor van a gépben egy úgynevezett „menjünk haza” funkció, aminek segítségével el tudjuk hagyni az erdőt” - mondta el a gépbemutató során Vizeli István András szervizvezető. Az Amkodor gépek ráadásul képesek hosszú távú menetelésre is, ami ebben a szegmensben egyedi tulajdonság. A powershift váltó és a hidrosztatika kihagyása ugyanis ezt lehetővé teszi. Ennek köszönhetően a harvesterekkel és forwarderekkel akár 30 kilométer is megtehető pihenő nélkül, ha pedig ezután lehűlt az olaj, újabb 30 kilométert gurulhatnak – ráadásul 30 kilométer/órás sebességgel.
Az Amkodor tehát egy jó értelemben véve igénytelen, teljesen leegyszerűsített gép, ami egyrészt könnyedén megszerelhető, másrészt kevésbé kell félteni, mint egy professzionális eszközt. A napjainkra jellemző munkaerő-hiányos időszakban ez egy újabb előny. Bár ezekhez az eszközökhöz is kell szakértelem, talán kevésbé kell óvni a fehérorosz monstrumot, mint a drágább, precízebb technikát.
„Az a célunk, hogy a kisebb vállalkozóknak kínáljunk elérhető áron erdészeti gépeket, amivel fejleszteni tudják a cégüket. Nem akarunk és nem is tudunk versenyezni a nagy márkákkal, mi inkább egy köztes lépcsőfok szeretnénk lenni a régi technika, és a legprecízebb megoldások között. Egy Amkodor azoknak ajánlott, akik nem szeretnének használt gépet vásárolni, inkább az új eszközökben bíznak, de nincsen forrásuk a legprofibb eszközökre. A termékeink használatával azonban képesek fejlődni, és eljutni oda, hogy a következő gépjüket már a nagy skandináv gyártók egyikétől vásárolják” - fogalmazott az ÚJGÉP-KŐ Kft., ismertebb nevén a Hunnia Fagép ügyvezetője, Tóth Lajos.
Az észak-magyarországi székhelyű cég vezetője hozzátette: számukra a kezdetektől fogva nagyon fontos, hogy ne csak egy gépet értékesítsenek, hanem komplett szolgáltatást kínáljanak a partnereknek a finanszírozástól a pályázatírásig a szakmai képzésen keresztül. Tóth Lajos hangsúlyozta, hogy cége nem az alkatrész-ellátásból és a szervizből szeretne megélni. A cél, hogy aki egyszer gépet vásárolt tőlük, az hosszú távon vevőjük maradjon. Ez pedig már korábban is jól működött a faipari eszközök forgalmazása terén is.
Játékgyárból fakitermelő gép
A fehérorosz Amkodor cégcsoport múltja 1927-re nyúlik vissza, és minden egy játékgyárral kezdődött. Azóta több mint 5000 embernek adnak munkát, az éves árbevételük pedig 275 millió dollár. Több mint 120 járműtípust, illetve változatot gyártanak, köztük útépítő, városi területrendező, mezőgazdasági, és erdészeti gépeket, hófúvókat. Ezek több mint 30 országban, például az orosz erdőkben működik. Ott szám szerint nagyjából 400 darab. Az első erdészeti gépüket 1997-ben alkották meg, a sorozatgyártás azonban csak később, 2006-ban indult meg, azóta viszont töretlen a fejlődés.
Az Amkodor gépekhez az alkatrészek mintegy 60 százalékát a saját üzemekben készítik el, ilyen az alváz, a meghajtó kerekek, a fogaskerekek, a hidraulikus egységek, a hidro-mechanikus átvitel, de a tekercselt fém előformák gyártása is Fehéroroszországban történik. A külső beszállítók között találjuk például a finn Keslát, amely a darukat szállítja, de olyan neveket is láthatunk a listában, mint az erdészeti gépek tandem tengelyeinek vezető német gyártója, a NAF. Az ülések a Grammertől érkeznek, az hidropneumatikus akkumulátorok pedig a szintén német Hydac-tól.
Az Európán kívül forgalomba hozott gépek motorját is Minszkben készítik, az EU szabványnak megfelelve azonban a cégcsoport „E” jelzéssel ellátott, Stage IV-es Perkins motorral szerelt gépeket is készít, Litvániában ezért egy összeszerelő üzemük is működik, ami mellett Oroszországban is komoly beruházások vannak folyamatban. Európában 21 géptípussal vannak jelen, a litván és a lengyel erdőkben több gép működik, de Bulgária mellett már Franciaországban is dolgozik egy Amkodor – tudtuk meg a cégcsoport képviselőjétől, Sergei Brutski-tól.
Fakitermelő gépek a legkisebbektől a legnagyobbakig
Az Amkodor jelenleg öt forwarder és öt harvester típussal van jelen a nemzetközi piacon, amelyek közül a legnagyobbakat természetesen a szibériai erdőkbe szánták. A legkisebb fakitermelő gép a 9 tonna üzemi tömegű, 7,13 méter kinyúlással rendelkező, 450 milliméter vágási átmérővel dolgozó Amkodor 2531. Ennél valamivel nagyobb az Amkodor 2541, ami már 9,5 méterre képes kinyúlni, és 520 milliméter átmérőjű fával is boldogul. Mint kiderült, ez a gyár legnépszerűbb harvestere, ami a többi gépre jellemzően szintén hidromechanikus váltóval szerelt, tehát képes a hosszú távú menetelésre.
Az egyik legnagyobb fakitermelő gép a 2561-es, ami egy 25-ös Kesla döntőfejjel dolgozik. Ez 9,5 méteres hatósugár mellett 670 milliméter átmérőig üzemeltethető, és 300 lóerő teljesítményű motorral érhető el. Ennél azonban van nagyobb változat is az orosz piacra.
Forwarderek és vonszolók az egyszerűség jegyében
A harvesterek mellett természetesen a forwarder-kínálat is széles a fehérorosz gyártónál. A legkisebb erdészeti kihordó a saját gyártású híddal rendelkező, 9 tonnás Amkodor 2641-es típus a maga 120 lóerő teljesítményű motorjával. A legnépszerűbb kivitel azonban az Amkodor 2661-01, amiből 350 darabot értékesítettek ezidáig.
Az Európai Unió piacára azonban a 14 tonnás, 8,2 vagy 10,3 méteres Kesla daruval szerelt, 180 lóerős Perkins motorral ellátott Amkodor 2662E erdészeti kihordó készül, a gyakorlati gépbemutatón is ezt láthatták a NAK helyi rendezvényén megjelent erdőgazdálkodók és erdészeti vállalkozók. A gép hátuljára utánfutó is felcsatolható, így több vagy hosszabb faanyag megmozgatására képes. A legnagyobb forwarder a 2682-01, ami egy 15 tonnás, nyolckerekű kivitel.
Mindezek mellett a fehérorosz cégcsoport két vonszolótípust is kínál a partnereinek, egy csörlős és egy darus kivitelt, de gyártanak nagyméretű, 5 és 7 tonnás rönkrakodót, valamint a forwarder alapjaira felépített önjáró aprítógépet is, amivel a gyártó szerint a legnehezebb terepeken is boldogulni lehet.
Jelenleg tesztelés alatt áll egy erdészeti zúzó, de a tervek között szerepel egy többcélú erdészeti traktor és egy új fakitermelő gép, de létezik kiközelítő kocsijuk és kotró-rakodógép alapú döntő-rakásolójuk is.
Fehérorosz forwarder az Európai Unióban
A hazai forgalmazó, a Hunnia Fagép terepi bemutatóján az érdeklődők ki is próbálhatták az Amkodor 2662E fowardert, amit 180 LE teljesítményű, az EU-s emissziós szabványoknak megfelelő, Stage IV-es motorral láttak el. Bár a gép részeinek jelentős többségét keleten gyártják, több nyugati beszállító elemeit is látni lehetett, többek között a német futóművet vagy a Kesla darut. A robusztus alváz viszont saját gyártmány, amiről azonnal az jutott az ember eszébe, hogy „ebben aztán van vas”.
A gép hivatalosan 14 tonnás, hiszen itthon ennyit enged meg a törvényi háttér, ám az anyaországában 18-20 tonnával mozognak. Az elektronikát minimalizálták, hogy a meghibásodások lehetőségét minél inkább lecsökkentsék. Így a legtöbb probléma a terepen, az erdőben javítható, ahogy az például egy régi MTZ traktornál is megszokott.
Az Amkodor 2662E forwarder háromtengelyes, ami a nagy talajnyomás kérdését egyből felveti, a forgalmazó szerint ugyanakkor ezzel a megoldással kisebb lett a fogyasztás. Ugyancsak érdekes felvetés a terepjáróság csökkenése, a fix tengely miatt ugyanis saras körülmények között könnyebben süllyedhet el a forwarder. A gyártó azonban erre is odafigyelt, ezért kapott az erdészeti gép egy elülső tolólapot, ami a közelítő teljes megrakodott súlyát elbírja, így egy elakadásnál saját magát képes kitolni, kiszabadítani.
A kabin szintén megfelel minden biztonsági előírásnak, az az erdészeti gép súlyát ötszöri átfordulás esetén is elbírja. A klíma alapfelszereltség, és bár korábban jeleztem, hogy az elektronikát a minimálisra csökkentették, igény esetén kérhető vezérlő-kijelző a gépbe, ami 10 kezelő adatait, beállításait képes elmenteni.
Van értelme ennyi pénzt kiadni egy puritán gépre?
A kérdés persze adott. Nem éri meg jobban egy használt, mégis professzionális gépet vásárolni azon az áron, amiért egy új, sokkal egyszerűbb Amkodort lehet kapni? A vélemények egyelőre megoszlanak, igaz, a márka még nem bizonyíthatott Magyarországon. Beszéltem olyan vállalkozóval, akinek szimpatikus volt az MTZ traktorokra hajazó egyszerűség, mégis úgy vélte, inkább egy használt skandináv gyártó mellett döntene. Egy másik gépüzemeltető szerint ugyanakkor a szerviz és alkatrész-szolgáltatás a modern gépeknél akár több napos leállást is eredményezhet, míg egy Amkodor esetében ez csak ritkán fordulhat elő, annak meghibásodásait ugyanis az esetek többségében hamar orvosolni lehet. Ez pedig egy újabb pénzben is kifejezhető előny, hiszen ahogy mondani szokás: „a legdrágább gép az álló gép”.
A kisebb és kezdő vállalkozóknak jó alternatíva lehet az Amkodor, bár kérdések még akadnak bőven, amire csak a gyakorlati tapasztalatok adhatnak választ. A bemutató során éppen ezért a szervezők célja nem az volt, hogy egy gyári, profi gépkezelő mutassa be a gépet, hanem az, hogy minél többen kipróbálhassák az erdészeti közelítőt. Erre a feladatra több lelkes érdeklődő is jelentkezett, többek között Bakó András, Kozák Gellért és Kovács Szilveszter, akik időkorlát nélkül tesztelhették a darut és a menettulajdonságokat.
Az viszont tény, hogy a fehérorosz technika kompromisszumokkal jár, és ezt a hazai forgalmazók nem is titkolják. Nem kívánnak a nagy gyártók konkurenciái lenni, ez a jelenlegi kínálattal nyilván nem is lenne reális. Ha azonban a piacon jól helyezik el a termékeket, és sikerült üzembe állítani néhány darabot, amelyek referenciaként szolgálhatnak, lehet fantázia az Amkodorban.
[caption id="attachment_60540" align="aligncenter" width="600"]
created by dji camera[/caption]
Az igazsághoz persze az is hozzátartozik, hogy a minszki gyár termékei már néhány éve az innoLignum Sopron és az AGROmashEXPO kiállításon is bemutatkoztak, akkor viszont nem volt túl nagy sikerük. Az új forgalmazó, a Hunnia Fagép viszont egészen biztosan más stratégiát követ, és ez már most látszik. De hogy mire lesz ez elég? Arra nagyon sokan kíváncsiak, köztük én magam is...
(Gribek Dániel – Erdő-Mező Online)
-
Cimkék:
erdészeti gép, erdészeti géptámogatás, forwarder, harvester, Kesla, erdészeti közelítő, Mocz András, Amkodor, Hunnia Fagép, Tóth Lajos, Újgép-Kő Kft.