A faanyagok kereskedelmét is súlyosan érintik az oroszok elleni szankciók
A faanyagok kereskedelmét is nagyban érintik az ukrán válság nyomán bevezetett korlátozó intézkedések. Ezek újabb részleteit egyeztették a tagállami szakérők az EU Bizottság EUTR munkacsoportja 2022. április 29-i ülésén. Cikkünkben az aktuális tudnivalókat foglaltuk össze.
Az Európai Unió Tanácsa 2022. március 2-án korlátozó intézkedéseket léptetett életbe Fehéroroszországgal szemben*. E szerint tilos a 44-es KN kód** szerinti faipari termékek Unióba történő közvetlen vagy közvetett behozatala, vétele, valamint szállítása, amennyiben azok Fehéroroszországból származnak vagy Fehéroroszországból exportálják bármely más országba. A tilalom nem érinti a 2022. március 2-a előtt megkötött szerződések vagy az ilyen szerződések teljesítéséhez szükséges kiegészítő szerződések 2022. június 4-ig történő teljesítését.
Az Európai Unió Tanácsa 2022. április 8-án korlátozó intézkedéseket léptetett életbe Oroszországgal szemben***. E szerint tilos az 44, 4705, 4804, 9403 KN****. kódú termékek közvetlen vagy közvetett behozatala, amennyiben azok Oroszországból származnak vagy Oroszországból exportálják Ez az intézkedés szigorúbb tehát, mint a március elején az egyes áruk és nyersanyagok exportjára vonatkozóan Oroszország kormánya által bevezetett kiviteli tilalom. Az uniós import tilalom nem érinti a 2022. április 9-e előtt megkötött szerződések vagy az ilyen szerződések teljesítéséhez szükséges kiegészítő szerződések 2022. július 10-ig történő teljesítését.
Az Ukrajnából, Oroszországból és Fehéroroszországból származó és az EUTR hatálya alá tartozó minden olyan fa és fatermék behozatala esetén, amelyekre nem vonatkozik a fenti uniós szankció, továbbra is az importáló kötelezettsége, hogy a faanyag jogszerű eredetéről megbizonyosodjon. Kiemelten fontos tehát, hogy a piaci szereplő a kellő gondossági rendszerében (DDS) megfelelően feltárja és értékelje a jelenlegi helyzetből eredő új típusú kockázatokat. Ilyen fontos új körülmény a fennálló háborús helyzet, a helyszíni auditokra kiható utazási korlátozás és az is, hogy az FSC és PEFC felfüggesztette az orosz és belorusz erdő tanúsítványokat. A kockázatértékeléskor figyelembe kell venni továbbá az Oroszországgal és Fehéroroszországgal szemben már életbe léptetett egyéb gazdasági szankciókat is. A piaci szereplőnek különös körültekintéssel kell eljárnia a tulajdonosi kör feltárása során és biztosítania kell azt, hogy a fa vagy fatermék vásárlása és az ahhoz kapcsolódó kifizetés sem közvetlenül sem közvetve nem kerül az unió által szankcionált cégekhez vagy a céget tulajdonló magánszemélyekhez.
Amennyiben a kockázatcsökkentő intézkedések alkalmazása ellenére sem lehet kimutathatóan elhanyagolható mértékűre csökkenteni az illegális eredetű fa bekerülésének kockázatát az ellátási láncba, akkor a legjobb döntés az, ha a piaci szereplő eláll a fatermék beszerzésétől.
Kapcsolódó jogszabályok:
* a Tanács (EU) 2022/355 Rendelete
** 2022/355 (EU) Rendelet, 13. pont 1o. cikk
*** a Tanács (EU) 2022/576 Rendelete
****2022/576 (EU) Rendelet, 3i cikk
(NÉBIH)